woensdag 4 mei 2011

zkv

Sinds kort ben ik doorgedrongen tot  "de graslijst " van A. L. Snijders.Zo mag ik regelmatig een ZKV ontvangen in mijn mailbox.
Ziehier een voorbeeld

Autoped

Het pad naar mijn huis is honderdvijftig meter. De postbode rijdt al veertig jaar over dit pad om mij de post te brengen. Tot nu, de bazen hebben besloten tot efficiency. Ik rijd nu iedere dag met de autoped over het pad naar de harde weg waar ik een nieuwe brievenbus heb moeten plaatsen. Het is een autoped voor volwassenen, grote wielen, ik sla geen pleefiguur. Trouwens, het is een afgelegen buurt, niemand ziet me.
Het is lente, droog en mooi, de boeren halen de eerste snee van het land, de loonwerker rijdt af en aan over mijn pad. Zijn tractor lijkt op een rijdend flatgebouw, de oogstmachine is een industrieel complex. Ik haal de post op mijn autoped, de tegenligger is een knecht met een blauwe hanenkam, hij beslaat de hele breedte van het pad, er kan geen muis passeren. Ik rijd hem tegemoet, ik besluit mijn leven te wagen, ik wijk niet voor onrecht. Hij rijdt het land in, ik ben gered, ik leef.
Ik weet niet wat de hanenkam vertelt als hij thuis is. Misschien dat hij op de radio een opera van een Tsjechische componist heeft gehoord die hem tot tranen heeft beroerd, en dat hij een oude man het leven heeft gered.

gras

1 opmerking: