donderdag 2 december 2010

in china...

volgen bericht bereikt ons via iemand van ABLLO


Deze video geeft een briljante innovatie weer van nieuwe Chinese hogesnelheidstreinen : oppakken en afzetten van passagiers van de trein zonder te stoppen in de stations. Geen tijd verspild : de treinen rijden de hele tijd op hoge snelheid. Als er tussen Beijing en Guangzhou 30 stations zijn, zou de simpele handeling om te stoppen en te versnellen in elk station zowel energie als tijd verspillen. Een stop van slechts 5 minuten per station (de oudere passagiers mogen niet worden genegeerd) zou resulteren in een toename van de reistijd per trein van 2u30 (5 minuten x 30 stations).

Hoe het functioneert ?
1. Voor passagiers die aan boord van de trein willen : zij stappen aan boord van een koppelingsmodule nog voordat de trein arriveert in het station. Wanneer de trein aankomt, stopt deze niet : hij vertraagt voldoende om de koppelingsmodule mee te nemen vooraan op het dak. Terwijl de trein zich verwijdert van het station, stappen de passagiers vanuit deze module over op de eigenlijke trein. Na volledige overstap van alle passagiers, wordt deze module verplaatst naar de achterkant van trein.
2. Voor degenen die willen uitstappen : terwijl de trein nog in beweging is stappen deze passagiers over in de koppelingsmodule aan de achterzijde van het dak. Wanneer de trein het volgende station bereikt laat hij de koppelingsmodule achter in het station. Passagiers kunnen gerust de tijd te nemen om uit te stappen omdat de trein is al vertrokken.

Kortom
Bij elk station lost de trein de koppelingsmodule op het dak achteraan en neemt een nieuwe koppelingsmodule op het dak vooraan mee.




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten